TeliaSonera on tutkinut Ruotsissa syitä asiakkaan yrityksen vaihtoon. Yleisin syy yrityksen vaihtoon on huono asiakaspalvelu, jolloin esimerkiksi sähköpostikyselyihin vastataan hitaasti jos ollenkaan. Länsi- ja Keski- Ruotsissa kahdeksan asiakasta kymmenestä on vaihtanut yritystä kehnon asiakaspalvelun johdosta. Yrityksen huonot kotisivutkin vievät asiakkaan kilpailijan pakeille. - Tietokone 24.05.2005 -
Det är sant ja tutkimustulos pätee täysin myös Suomessa. Ainakin pari vastaavaa vaihtoa on sattunut omalle kohdalle. Asioiminen tietoa panttaavassa yrityksessä jää usein yhteen ainokaiseen kertaan. Tarvitsemiaan palveluita ja hyödykkeitä kun voi nykyään vaivattomasti hankkia melkein mistä tahansa niin tuollainen kitsasteleva yritys sivuutetaan hyvinkin nopeasti. Jos vastausta yksinkertaiseen tiedusteluun jo joutuu odottamaan päiväkausia, on peli yleensä selvä. Missään ei voi olla niin kiire, etteikö henkilökunta ehdi vaikka pikaisesti kuitata viestiä vastaanotetuksi. Ei olisi asiakkaan kärsivällisyys niin koetuksella kun tietäisi, että asia on huomioitu... Ja aivan yhtä tärkeässä osassa ovat todellakin myös kotisivut. Mitä informatiivisempi ja käyttäjäystävällisempi sivusto on, sitä todennäköisemmin onnistuneita asiakaskontakteja syntyy. Niin yksinkertaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti